ابطال القصه
أنا: احمد ٢٧سنه مهندس برمجيات وهكر على ادي(جسمي رياضي شعري ناعم و وسيم وبهتم بالحجات الغريبه)
أمي: آلاء ٥٥سنه (بس تبصله مديهاش اكتر من ٢٠ حاجه كده لوز الجنزبيل بزاز كبيره طيز متوسطة بس ايه مهلبيه عندها شعر احمر وعنين اخضر)
أبويا ميت من وأنا عندي ١٠ شهور وسيلتا فلوس كتير اوي أنا وحيد أمي فكانت بدلعني ومكنتش تحب أي حد يكلم عليا نص كلمه المهم في يوم نزل عشان افطار وأروح الشركه (أنا عندي شركة برمجيات)لقيتت أمي سيبالي جواب (أنا عند خالتك هتلقي الاكل في التلاجه) كلت ورحت الشركة وأنا في طريقي لهناك لقيت الست ال أنا متعود اشتري منها القصص الغربيه اسمه زينب
أنا: ايه يا زينب في قصص جديده
زينب: اه ده(وشورت على كتاب الغلاف لنونه احمر بيشد الإنتباه عجبني شكله وكان مكتوب عليه الملك المفقود)
أنا: شلكه حلو بكام(وأنا متعود إن الأسعار عنده رخيصه يعني اغلى كتاب جبتو من عنده كان ب٩)
زينب:١٥٠٠وصدقني كده رخيص
أنا (مستغرب): إيه ليه كل ده
زينب: صدقني مش هتندم
بصراحه الكتاب كان عجبني فقلت ماشي وديته الفلوس خدت الكتاب وكملت على الشركه
زينب دخل عليها واحد مجهول الهويه بعد م أنا مشيت
هو: متأكدة أن هو ولا هتود الواد في ستين داهيه لو دخل مش هيطلع لو مش هو
زينب:متخفش أنا متأكدة إن هو.
هو: ماشي همشي وركي الوردي****يستر
#(نرجع عندي)#
طلعه المكتب وطلبط قهوه ودخلته السكرتيرة (كريمه)
كريمه:اتفضل يا فندم .وجات حطت القهوة قمت مدله بعبوص طلعت ااه بنت وسخه وقفت زبي اكتر مكان واقفح
أنا:وحشتني الطيز المهلبيه دي من امبارح يا شرموطه.
هي(عضه على شفيفها وحطت يدها على زبي) :وأنت كمان وحشتني اوي.
انا: أنا برضو يا متناكه
كريمه: م أنت وهو واحد
أنا: روحي مش النهارده معلشي
هي:ليه بس ده حتى حنكش بين عليه تعبان
شلت اديه من على زبي وطلعته برا وكملت اليوم ورجعت البيت لقيت أمي بسته من بقه (اه أنا بنيك أمي من وأنا عندي ١٨سنه بس دي مش قصتنا)اعت في البسه شويه وبعدين قلتله
أنا: وحشتني يا ابو شفايف كريز كده تسبي ومتخلنيش اصتبح بوش القمر.
أمي: معلش يا حبيبي أصل خالتك كنت عايزني في موضوع ضروي
أنا:ماشي يا بطلي هعديه المرة دي
المهم كملنا أكل وأنا متعود بعد الاكل لزم اقرء قصه حتي لو قارت القصه دي قبل كده لزم قصه بعد الأكل المهم بدأت أقرأ القصه الشترته من زينب وكنت حلوي مش اد كده بس عجبني وكنت عن ملك عادل محبوب في بلدة بيدافع عنه لآخر نفس لحد في يوم خرج يحرب وفعلاً الجيش انتصر بس الملك اختفي وعرفه انو مامتش من شمعه الحياة البدلهم اذا كان عايش ولا ميت وفضلو يدور عليه اكتر من ألف سنة لحد ما فقدو الامل ولكن فضلت الشمعة قيده ومطفيتش ودي الخلاهم لسه متأكدين أن لسه عايش وما اتقتلش لانهم مبيمتوش هما بتقتلو يعني مبيمتوش من كبر السن بل بيزدو قوه كل ما كبرو المهم بقلب على الصفحة البعيده لقته فضيا ولقيت جوهري مربوطه في سلسلة دهب أول مقرات المكتوب عليها لزقت في رقبتي وظهر نور شديد واغمي عليه فقت لقيت نفسي في كهف ولقيت جنود واقفين على باب الكهف ولقيت جندي من الجنود بيقول
الجندي:اسبت مكانك انت مين (وبص على السلسله الفي رقبتي وبرق)جلاله الملك
وقم سجد في خشوع عجيب
وأنا وقف في زهول عجيب ومش فاهمه حاجه
يتبع....
اتمنى الموضوع يعجبكم و يريت تشركو برأيكم و إلي لقاء في يوم اخر👋👋
الجزء الثاني
هلا بيكو وقفنا المره الفاتت لما الكتاب طلع منه نور شديد وصحيه على الجنود.
المهم في وسط ما الجنود سجدين سمعت صوت في دماغي بيقول
الصوت: أهل برجوعك يا سمو ملك
أنا: ملك ايه وأنت مين أنا مش فاهم حاجه
الصوت: أنا يورا الروح ال أنت كلفتني لما ترجع افهمك كل حاجه
أنا:ازي يعني
يورا: قوم بس الناس السجد دي عشان مش هيقومو إلا لما تأمورهم
أنا:قمو يا أبني أنت وهو
الجنود قامو والكلم القائد بتعهم
القائد:تحت أمر سموك استاذنك تيجي معنا الإمبراطورية كلها هتفرح برجوعك
أنا: ماشي يلا بينا نتحرك
وبل فعل ركبت وري واحد منهم على الخيل ورجعنا الإمبراطورية ودخلنا الأقصر من ورى الآن المكان ال أنا كنت فيه كان جبل وري القصر المهم دخلت القصر لقيت قائد الجنود باعلي صوت لقينا الملك الاكل بص نحيتي و قربت مني وحده بين عليه الكبر بس ايه مهلبيه (بزاز كبيره وطيز مدملكه وشعر اسود وعيون رمادي)لقته مسكت وشي دمعت وحضنتني جامد وقالت أبني عشان بعده القصر كله يهيص .
#(في قوضه في القصر)#
وحده بصه للوحه مرسوم عليها الملك وبتعيط عشان تدخل عليها الخدمه بتاعته من غير متخبط
هي(بعصبية): هو أنا مش قولت محدش يخوش عليا في الوقت ده
الخادمه(بفرحه شديدة): الملك رجع
هي: إيه
وقامت طلع برا الغرفه جري شفتني قمت جريه عليا وحضنتني
يورا: دي مرتك مشي الامور لحد مشرحلك كل حاجه يا مولاي.
المهم رديت له الحضن و أمي قالت حضرو الاكل قولتله لا أنا عايز أرتاح شوي كولو انتو .
خليت يورا تعرفني مكان قضتي أول مدخلت القوضي يورا كلماني وشرحتلي الموضوع
أولا:دي مملكه الدار وأنا الملكه احمد
ثانيا:الحشيا ١_الامبرطوره (أمي)
الاسم:نوران الوصف:قولنا فوق
٢_الملكه (مراتي)
الاسم: مريم الوصف: شعر ازرق طويل عيون اسود بزاز متوسطة ومشدوده وطيز بين المتوسط والصغير.
٣_الدراع اليمين (أعز صحابي)
الاسم: على الوصف:جسم معضل شعر ناعم عيون عسلي
٤_الوزير الأكبر (حاجه زي رئيس الوزراء)
الاسم: خالد. الوصف:نحيل الجسم وطويل بس ذكي و من اكتر المحبين ل الملك وعندو لحيه بيضاء
٥_قائد الجيش (زي على بالضبط)
الاسم: سعيد. الوصف:زي على بس الفرق أن شعره خشن وعيونه سودا وملمحو جد عن على
٦_امين أرض المال (و دي تقدر تقول إنو الوحيد المبيطقنيش في القصر كلو كان هيطرد في عهد الملك تلت مرات بس خالد كان بتوسطلو)
الاسم:هاني. الوصف:قصير وبكرش بي خبيث قدر يقنع خالد تلت مرات انو يتوسطلو
٧_ الامبراطور (أنا)
الاسم: احمد. الوصف: معضل طويل اوي ولما اقولك أوي تفهم أنو حاجه كده ضلفه حولي١٩٦ باب مشاء**** أقرع عيون أحمر ودي المديني منظر مرعب بعض الشئ
ثالثا: الإمبراطورية سبعة ممالك ( الشمال/الجنوب/الشرق/الغرب/الحرب (مركز السلاح بتعنا)/أرض المال /التمرد (هنفهم اسمه كده ليه كمان شويه) ) .
وشرحتلي الأوضاع السياسية والأمنية والاقتصاديه والاجتماعيه لحد بليل ودخلت نمت وحلمت بواحد شبه الملك بالضبط
أنا: أنت مين
بدأ يكلم
الملك: أنا الملك الاخترت جسمك في الأرض عشان شفت فيك نور مشفتوش في بشر زيك
أنا:ازي أنا شخص وسخ بينيك امو
الملك: وأنا كمان بس بحب الخير للجميع مبحبش أبداً الظلم وأنت كمان كده
أنا: طب أنا أعمل إيه دلوقتي أنا خايف ادمر سمعتك
الملك: متخفش أنا هبقي معك اعتقد ان يورا فهمتك أغلب الحاجات بس لزم تبقى عظيم مش بكبر ملكك ولكن بحب الشعب ليك فهم يا احمد
وأنا هديك قوتي عشان لوحص حاجه تكون جاهز وفكل ليله هدربك عشان تطور القوي دي
أنا: ماشي وانشاء****عرفه راسك
صحيت بعد كده علي الخدامة هي بتقولي الفطار جهز يا سمو الملك اجبهولك أنا قولت اه هتيه المهم فطرت ونزلت لقوضه العرش وعملت اجتماع ل العظماء السبع (الحشيا اسمه كده)
المهم اتجمعو وقعنا كلنا بدأ الكلام
أنا: أهلا بكم جميعا أنا تقرير مفصل عن حالت الشعب الديه
هاني:زي الفل والياسمين يا سمو الملك بس مملكه التمرد مش قد كده عشان قطعين عنهم المعونه لأنهم بيتمرد على الحكوم
أنا:وبتمردو ليه
هاني: عشان امرنهم بتسليم مجرم فرفضو واتمردو
أنا: يا رجال يعني مش عشان إبنك مات وهو رايح يخطب بت أنت مش عاوزه يتجوز والدكتور قل أنو مات من ضربة شمس فقولت تخلص من البت التسببت في موتو فأهل المملكة رفضو يسلموها فقطعت المعونه عنهم فتمردو
هاني بلع ريقو بصعوبة شديدة
أنا:قرار رسمي توحويلك ل السجن ونزع منصبك عنك
هو اسجمع قوتو وكلم
هاني:ملكش الحق في كده الآن القانون الملكي ينص على إن الإمبراطور ل اختفي لمده اكبر من ٥٠٠سنه مبيتخدش بالقرار الخدو إلا بعد اختبار الإمبراطوري
أنا (ابتسمت لأني عارف انو هيقول كده): ومالو ندخل الاختبار
الكل بصلي بتعجب لأني معدتش الاختبار وأنا فعز شبابي(هتقولي ازي بقت امبراطور هقولك ل اني طلعت عايش الان الوحش ال أنا حربتو كان بيكل البيخسر فنجاتي لوحده خلتني الامبراطور)
أمي: لأ يا احمد أنت عشت اخر مره بالعفيه أنا مش عايزه اخسرك يا أبني
أنا: متخفش عليا
المهم دخلت حلبت القتل وكان الاختبار عبارة عن إني بحارب وحش عشوائي عن طريق القرعة المهم أنا دخلت ادرب قبل القرعة دخل عليا مريم
مريم:ليه يا احمد أنا مصدقه انك رجعت عزني اخسرك تاني والمرادي للأبد
أنا: معلشي يا حبيبتى لزم أعمل كده عشان يفضل الشعب عايش حياه كريمه
حضنتي جامد وعيطه وأنا طبطبة عليها
أنا: وبعدين ياستي ماممكن يطلع وحش سهل
مريم:ياانشاء*هيطلع وحش سهل
جرس الحلبه رن ودي معني اني لز أطلع عشان اعرف مين الوحش ال أنا هقتلو وأنا طالع قبلة في طريقي على وسعيد سلمت عليهم
على:خلي بالك من نفسك يا احمد أنا مصدقه شفتك تاني
سعيد:كل الهقوله عايزك تطلع عايش عشان وحشتني فسحك
أنا:متخفوس يا رجاله
المهم دخلت الساحة المهم القرعة اتعملت وطلعلي الوحش ال أنا معرفتش أغلبه قبل كده طبعا كل خاف عليه ومريم بدات تعيط وهاني كان بيحتفل المهم وأنا مبتسم ومش خايف المهم دخل الوحش وكان عبارة عن كائن ضخم عندو تلت رؤوس راس بيطلع نار ورأس بطلع ماده ضبابيه زي الاختبوط والتلته بتسعد على أنو يشوف في الضباب ده وجسم ديناصور مع أدين كبار وديل مليان سككين المهم بدأ القتل وهو عمال يهاجم وأنا بحول اتفادى الضربات ضربني بايد عرفت اتفده ام رايح ضرب نار عليا عرفت اتفده بأعجوبة رح هجم عليا براسو التالته عرفت اتفده ام مديني بوكس ب ايدو التنيه قمت لزق في الحيطي ام رامي عليا بعده شويت سككين حولت اتفداهم قدرت بس جسمي اتشلفط خالص المهم خدت بالي إن سككين ديلو بتعد شويه علي مبتطلع تاني ودي كان الناقص في الخطه بتاعتي المهم خدت سكينه من السكاكين وعملت نفسي مش قادر أتحرك ام الوحش عمل ال أنا عايز وقام عمل الضباب المهم كان ناقص إني أعرف اتفادي السكاكين لأنو بعد مبينشور الضباب بغير مكانو ويستنا أن الضدوه يتحرك بعشوائية ويقوم ضربة بالسكاكين ومخلص عليه وأنا كنت عمل حسابي إني هعرف مكانو من وأنا بتحرك بعشوائية هركز في الضباب عشان الرأس التاتا بيبان عينيها وقت الضباب فتحركت بعشوائية وعرفت احدد مكانو واتفديت السكاكين وجريت بسرعه الصاروخ على ديلو وتحرحت عليه لحد ما وصلت لرقبتو التاتا وقطعته بالسكينة الكنت معيا وبقي عمل زي شيف بالعافيه وعمال يتحرك بعشوائية فطلعت الحبل الكان معايا وكعبلت رجلو ام وقع قمت نطط غرز السكينه في ضهرو وكملت لحد رقبتو التانيه وقمت قطعه فمفضلش غير الرأس الاوله وقمت جاري قطعته وقفت مستني الضباب يتلاشى وفعلاً بعد ما الضباب اتلاشي لقوني واقف على جثة الوحش وهاني شخ على روحو والكل فرح بعدها خرجت استحميت الان جسمي كل كان ددمم استحميت وخرجت لبست وطلعت وكلهم جم يحتفلو معايا ويبركولي وفعلاً بقت الامبراطور قعت على العرش والقرار اتنفذ وبعد ما خدو على السجن دخل عليا حارس من الحراس بيقولي السحرة القصر فستغربت الآن لا يورا ولا الملك جبولي سيره عن السحرة دي المهم قلت دخله أول ما دخلت فستغربت جدا وفتحت بوقي الاني ومتوقعتش أنه تكون هي السحرة
يتبع....
تفتكرو مين السحرة القصر ويلا اشفكو الجزء الجاي و إلي لقاء 👋👋
الجزء الثالث
أهلا بكم وقفنا المره لما السحرة دخلت وستغربت لما لقته زينب الست المشتريات منه الكتاب أنا أول ما شفتها أمرت الحراس بالخروج وبدءنا الكلام
أنا: أنت ازي جتي هنا
زينب: بنفس الطريقة ال أنت دخلت به بالكتاب
أنا: ازي مش المفروض الكتاب في بيتي
زينب: م الكتاب أنا عندي منه نسخةعشان الاوله لو ضاعت
أنا: تمام بس ممكن أسألك اشمعنا أنا بالزات ادتيني الكتاب
زينب: عشان أنت ال الملك اختار جسمه اول ما نزل الأرض
أنا: وأنتي عرفتي منين
زينب: أول مرة قبلك حسيت بطاقة الملك
أنا: ماشي بس أنت جيتي ليه
زينب: أولا عشان أقول مبروك ل الامبراطور ثانيا عشان أقولك أن هاني هيحاول يشتر الحراس فخلي حارس إسمه كريم واحد تاني إسمه ابراهيم هما اليبقو عليهم ثالثا عشان اديك دي (ادتني حاجه زي الخاتم)
أنا: إيه دي وبعدين أنا هعرفهم ازي
زينب: ده يبقى خاتم الامبراطور الأسبق بيورث امبراطور من بعد امبراطور وبنسبة ل الحراس ف على يعرفهم
أنا: طب بيعمل معكي إيه مش المفروض يبقى مع الامبراطور
زينب: عشان الملك معداش الاختبار هو بقى امبراطور عشان طلع عايش مش اكتر فعشان كده تلقي الأغلب بيقولك الملك مش الامبراطور اما دلوقتي أنت اجتزت الاختبار فبقيت الامبراطور
أنا: تمام يا زينب
زينب: وحاجة كمان
أنا: ايه
زينب: أنا عايزة أبقي الامين على أرض المال
أنا: ازي أنت مش ساحر القصر وبعدين انت بتفهمي حاجه في الحساب عشان امسكك الامانه أفرض طلعتي أسواء من هاني
زينب: أسمع كلمي بس ومتخفش
أنا كنت لبست الخاتم فسمعت صوت في دماغي بيقول وافق فعرفت إن ده يبقى الملك فقولته موافق وقالت
أنا: عايزه حاجه تانيه يا زينب
زينب: لا سلام
ومشيت وندهت على الحراس وقلتلهم هتولي الدراع اليمين حالا وفعلاً وصل على
علي: نعم يا سمو الامبراطور
أنا: أنا عايز ال يحرس هاني يبقى ابراهيم وكريم
على: تمام يا حضرة الامبراطور
المهم راح على وأنا طلعة على الأوضه اريح شويه لقيت أمي قعده في الاوضه ملط طبعا أنا زبي وقف
أمي: أيه موحشتكش
وقمت مقربالي
أنا: وحشتني بس (وقمتي مسكه من طيزه جامد) د أنا زبي هيروقك
وقمت وخده في بوسه جامد و نزلت ادي على كسه وبفرك في حلمات بزه الشمال أعدنا شوي على وضع دي وقمت شيله و رميه على السرير وبسته تاني وبعده بدات انزل على رقبته وامص ولحس وبقوله في ودنه وحشتني يا ابو شفايف كريز وكس عسلي وهيه طلعه ااه وأنت كمان وحشتني اوي نزلت ابوس في جسمه لحد موصلت لبزازه قمت رضع البز اليمين وشمال
عمال افركو وهي
أمي: اه كمان أرضع كمان لسانك وحشني ااااه
وفضلت ابدل على بزازه وبعدين نزلت على سرته وفضلت ابوس والحس في بطنه ونزلت على الزغلول الكبير كسه نزلت لحس ومص وعض في زنبره وشفرات كسه وهي عماله تطلع اهات وتلولو تحتي زي التعبان وأنا عمال ابعبص في طيزه لحد مجابت قمت قيله تعالى مصي زبي يا لبوتي قمت وخد زبي في بوقه وحسيت أنو راح كهف وفضلت تمص وتتمنيك بحرفية وقمت منيمه على ضهره وفضلت افرش ربي على كسه وهي هتبوس رجلي ودخلو لحد مرزعتو مره وحده وأنا عمال أسرع واضربه على طيزه جامد
أمي: اااه كمان نكني متعني شرمط كسي زبك وحشتني اوي اااه كمان مش قدري اححححح يحربيتو المعذبني وفشخ كسي ومشرمطني عليه
وفضلت انيكها جامد وبمختلف الأوضاع لحد مقربت اجيب قلتله
أنا:أجيب فين
أمي: في بوقي عايزه ابلعهم وحشني طعام لبنك
قمت ساند ضهري على الحائط وهي جت تمص
زبري لحد مجبتهم في بقه ومسبتش ولا نقطه واحده
أمي:امممم يخربيت حلوه طعم لبنك وحشني اوي د أنا كسي كان نشف من قلت النيك
أنا: أتمتعي باشرموطه
أمي: اوي بس إيه الجمدان ال أنت عملتوا في الوحش ده أنت كنت بتتمرن طول السنين دي ولا إيه
أنا: لا كنت محبوس بتعويذه في الجبل (وده فعلاً الملك كان محبوس ٨٠٠سنه وبعدين عرف يخرج ولكنو نزل لعالم البشر لحد ما يستعيد القوه بتعو)مش عارف لحد دلوقتي مين العمل التعويذه
أمي: تكونش زينب السحرة
أنا: لا دي أكيد مش هي العملة كده
أمي: امال ممكن يكون مين
أنا: هو حصل هجوم على الإمبراطورية وأنا مش موجود
أمي: اه حصل كام هجوم من الغريب(الإمبراطورية الكنت بتحربنا)والاقراعه(دي مملكه صغيره بس الجيش بتعه قوي جدا) بس علي وسعيد وخالد قدرو يصدو الهجوم
أنا: تمام بس اي الجب الاقرعه وازي عرفنا نصد الهجوم بتعهم
أمي: محنا معرفناش إحنا يدوب عطلناهم لحد ما زينب وأغلب سحرت الإمبراطورية عملوا جدر يحمي المدينة منهم بس الدرع قرب يتهد
أنا: تمام احني لزم نقوي الجيش بسرعة إعليني إن في اجتماع بكره ل العظماء السبع (عشان إحنا كونا سعته بليل)
أمي: تمام
أمي قمت خرجه وأنا دخلت أنام وصحيه على الخدمه بتقولي إصحه يا سمو الامبراطور العظماء وصلو تحت أنا وقمت وقلت
أنا: كلهم وصلو
الخدمه: لا لسه الوزير الاعظم
أنا: تمام هتلي الفطار وأول ما يوصل بلغيني وبلغي الحراس إنهم يستدعو السحره
الخدمه: تحت أمر مولاي
ومشيت وبعده جبتلي الفطار المهم كلت وغسلت اديه شويه وجتلي الخدمه تقولي إن الوزير الاعظم وصل هو والسحره المهم نزلت وبداء الاجتماع
أنا: أهلا بكم عملين ايه
الكل: كويسين
أنا: دلوقتي أنا هخش في الموضوع على طول أنا عرفت بموضوع الهجمات الحصلت على الإمبراطورية والدرع وكل الحاجات دي أولا زينب هتبقي امين أرض المال حد عندو اعتراض
الكل: لا ( ودي ثقه في اختيارى مش في زينب نفسه)
انا: تمام ثانيا عيزك يا زينب تقوليلي الدرع ممكن يدمر بعد اد ايه
زينب: حوالي ٨٠ سنه
أنا: حلو اوي أنا عايز اعرف تعدد السكان وتعدد الجيش اد ايه
خالد: السكان حوالي ٧٠٠ ألف نسمة
سعيد(بتفخر): الجيش ١٠٠ ألف وإحنا اكبر جيش في العالم
أنا(بغضب): بس أضعف جيش كقوه لزم نبدأ نجدد في طورق التدريب للجيش نتعلم من الاقرعه ال هي أصغر مملكه فالمنطقة بس أقوي جيش
سعيد بص في الأرض وسكت وأنا هديت
أنا: يا وزير كم مساحة الامبراطوريه
خالد: ٢ مليون كم²
أنا سمعت الرقم ال بالمناسبة ضعف مساحة مصر شخرتلهم
أنا: خخخخخ وعدد السكان ٧٠٠ ألف بس الدرع اليمين أنا عايز الناس من بكره تبدأ تتجوز وتخلف كتير عشان نكتر عدد الجيش والأطباء والمهندسين وغيرهم وكمان عيزك تبعت كشفين معدين على المنطقة الوري القصر والجبل اللقتوني فيه فهمت
على: تمام سموك
أنا: وأنت يا قائد الجيش عيزك تشوف أنت محتاج إيه عشان ترجع الجيش زي ماكان وتتعون أنت والأمين وبعده تشوف ازي الاقرعه بقو اقوى جيش في المنطقة تمام انتو الاتنين
سعيد وزينب: تمام سموك
أنا: وعيزك يا وزير أنت كمان تتعون مع الأمين عايز في أسرع وقت يكون في اكتر من مدرسة ومستشفى في كل مملكه فاهم
خالد: تمام يا حضرة الامبراطور
أنا: ومعلشي يا الامبراطوره والملكه لو الفلوس مكفتش كل وحده منكم هتتنازل عن شوي مجوهرات ودهب من العنده
أمي ومريم: تمام يا سموك
أنا: وعيزك يا الدرع اليمين تجهيز موكب السفر عشان نروح لمملكة التمرد تمام
على: تمام يا حضرة الامبراطور
أنا: أنا عايز في أسرع وقت نكون اقوى بلد في كل حاجه فهمين
الكل: تمام سموك
أنا: تمام تقدرو تتفضلو و****يكون في عونك
كل خرج وأنا مسكت سعيد بدأت اكلم معه
أنا: متزعلش مني يصحبي أنا عرف إني زعقتلك جامد بس أنا عمر مشفتك متفخر كده
سعيد: متخفش أنا مش زعلان منك بل بالعكس أنت كده اثبت لي إنك صحبي بجد الأنك لما شفتني هتغر ادتني على دماغي
أنا: تمام يسطا
وقعدنا نكلم شويه ودخل عليا حارس بيجري وقم راكع
الحارس: استأذن بالكلام سموك
أنا: اتفضل
الحارس: هاني حاول يهرب بس كريم قدر يوقفو وإبراهيم اتصاب وكل الكانو بيهربو ماتو
أنا: طب هتلو دكتور يعالج إبراهيم واحبسو هاني انفرادي لحد ميتم نقلو لسجن الجحيم
المهم الحارس نفذ الأمر وأنا رحت اطمن علي إبراهيم
والموكب جهز فتحركت على مملكه التمرد و وصلنا المملكة في يومين وكلمت الوفد ال الناس اتفقوا عليهم عشان يكلموني وكنت مطالبهم بسيطة ١_ رفع الإتهام عن البنت المظلومه
٢_ رجوع الدعم
٣_ وإنى اديهم وعد إن الموضوع ده مش هيتكرر
وبالفعل نفذ كل مطالبهم والقيت كلمه و وعدتهم بعدم تكرار الموضوع وقعدت يوم عندهم وجينا نمشي لقيت سهم اترامه عليا عرفت اتفده
والحمد***مجاش في حد والحراس جريو وري وهو بتنطط من سطح لسطح
قمت جيب السهم الرامني به وجبت قوس هو مكنش بعيد عني اوي قمت منشن في رجلو
وفعلاً وقع على على السطح والجنوب قدرو يجيبو وامرة الجنود إنهم يود سجن العصمة
وبالفعلا مشيني و وصلنا القصر في يومين
واول ما وصلت زينب بلغتني أن هي عملت دراسة مفصلة لكل ال أنا امرة واكتشافة أن مافيش فلوس تكفي ال أنا عوز أعمله
وأنا قعد عنده دخل علينا على وبلغني ب ان الكشفين اكتشفو كنوز اكتشفو منجمين دهب وعشر فضه واكتشفو منطقة مليانه حديد طبعا أنا فرحة جدا
بعدها بدأ استجواب ال حاول يقتلني استمر الاستجواب عشر ايام وموصلوش لحاجة
لحد ما حكمت بالإعدام عليه هو وهاني لأني كونت زهقت من كل الوسخة العمله هاني فعلاً اتنفذ الحكم
وبعد ٢١ سنه
اتخرجت أول دفعة من كل الجميعات
ارتفاع عدد السكان ل مليار نسمه
الجيش كانو حوالي ١٠٩مليون
وقدرنا نقنع الاقرعه بمعهدت سلام و أنهم يدربو الجيش بتعنا مقابل إن بعد ما التدريب يخلص يبقو جزء من الإمبراطورية
زادت مساحة الامبراطوريه من٢إلي ١٠مليون كم²
الآن الحته الكانت وري القصر طلعه كبيري جداً فسيطرنا عليه لحد ما وصلنا ل البحر
بس فضلت برضو السبع ممالك البقو تمني لأن كل ما كونا بنكتش أرض جديد صالح للحياة كانت بتسمه على اسم مملكه المكتشف
ولو اتنين الكتشفو كنا بنسميه على اسم العصمة اه أنا نسيت اقولك إن مملكه الحرب تبقى مركز السلاح والعصمه كمان
المهم قعد العب شترنج مع على وسعيد مستني الدور بتاعو
دخل عليا جندي وركع وطلب الاذن بالكلام وأنا اذنت
الجندي: أنا جيت اعلم حضرتك ان زينب بتقول أن الدرع ضعف وانه هيدمر كمان ست شهور
أنا (بكل برود بصيه ل سعيد): هتلحق تجهز الجيش
سعيد: اه سموك
أنا: اخيرا هنخلص من الملل العيشين فيه أنصرف أنت
أنا: د أنا هعمل من فخدكو شورما
يتبع.....
اشكركم على تعليقاتكم الجميله ويعتذر عن قله الجنس في السلسله بس أنا مبعرفش أكتب مشاهد جنسية ويلا اشفكو الجزء الجاي و إلي لقاء 👋👋
الجزء الرابع
أهلا بيكم وقفت الجزء الفات لما الحارس دخل بلغني بموضوع الدرع
المهم سعيد جهز الجيش و الحرب قربت وهما كانو متفقين مع بقية الامبراطوريات ال في المنطقة حوالينا أنهم يحربو معهم
وأنا اتفقت مع الاقرعه أن هما ميعرفوش امبراطوريه الغريب بمعهده السلام ودي كان من شروط المعهدي لحد م تم إعلان الاقرعه جزء من الإمبراطورية
طبعا هما اتصدمو بس معرفوش يعملو حاجه عشان قوة الاقرعه وهما طبعا ميعرفوش ال وصل إليه حال الامبراطوريه
طبعا أنا كنت خلفت ست عيال من مريم واتنين من أمي وكده كده مريم كنت عرفه إني بنيك أمي
أولادي عباره عن سبع بنات وولد
ولاد أمي (نسرين ٧سنين/عبير ١١سنه)
ولاد مريم البنات (نرمين ١٥سنه/كوثر ١٧سنه/إسراء ١٨سنه /هجر ١٩سنه/فاطمه ٢١سنه)والولد مصطفى ٢١سنه توأم فاطمه
المهم مصطفى كان جهز للحرب رغم إن هو مهندس إلا أنه بيحب الامبراطوريه أوي مبحبش حد يقرب منها ولو بخطوي
بعد الست شهور الدرع فعلاً اتكسر وبدأ القتال والمعرك واستمرت اكتر من سنة للأن إحنا كونا بنصد بس مبنهجمش
وهما بيحول يهجمون بكل قوتهم بس مفيش فايده كل مره فشل اكتر من القبل
لدرجة إن الإمبراطورية الكانت معهم بدأت وحداه وري التانيه تعمل معهدت سلام معانا لحد مفضلش غير امبراطوريه الغريب ال بتحاربنا
وده ال مخليني مستغرب ليه موصرين على الحرب كده مع انهم بقو لوحدهم
#(في قوضه الاجتماعات الإمبراطورية الغريب)#
جمس أشخاص قعدين
١_الامبراطور
الاسم: فوزي. الوصف: طويل ونحيف وشعر طويل ونعم وعيون سودا
٢_المبراطوره (مرات الإمبراطور)
الاسم: جميله. الوصف: إسم على مسمى شعر أشقر عيون عسلي بزاز كبيره وطيز كبيرة اوي
٣_ الوزير الاعظم ( الذكي ال في القعده كله)
الاسم: عثمان. الوصف: طول بعرض أصلع وعيون خضراء
٤_قائد الجيش
الاسم: صقر. الوصف: معضل بس منغير مخ بغل ماشاء****عليه
٥_ أمين أرض المال (اغبي واحد فيهم)
الاسم: هريدي. الوصف: قصير وبكرش وشعر خشن وعيون سودا
قعدين يكلمو ودخل الحارس بلغو بخسارة الجيش للمره المليون
فوزي (بغضب شديد): خخخخخخخ احا ازي يعني
صقر: أهدي بس يا سمو الامبراطور
فوزي: أنت بالذات تسكت خالص يا كسمك هو دا الجيش جاهز هو دا حتي لو بعد ٦٠سنه جشهم مش هيلحق يجهز نكون دمرنا الدرع وخدنا الامبراطوريه اهم جهزو وأنت وجنودك قعدين تتمنيكو
صقر: أعمل إيه سموك أنا التقوعات الكانت عندي أنهم مش هيجهزو قبل ١٢٠ سنة
فوزي: أنا مش عايز كسم اعذار أنا عايز حلول اديني حل عشان نتيل نكسب
هريدي: أنا عندي فكره
فوزي: يااااا كلب البحر قول العندك يمكن يكون عندك حل
هريدي: إحنا نلبس واحد من جوسسنا لبس حراس امبراطوريه الدار نخلي يقتل ملك الاقرعه فيحصل صراعات داخلية فالجيش يتشتت فنستغل الموقف ونقوم نهجم عليهم
فوزي (بص ليه وحاول يهدي نفسه): اه جميل أنت متفتحش كسم بوقك ده تاني ماشي
هريدي: ليه
فوزي: أولا يا كسمك يا ال كونت في غيبوبة تقريبا من ١٥ سنة الانهم بقلهم ١٣ سنه امبراطوريه واحده واللبس بتاع الحراس بقي واحد من ١١ سنه
ثانيا إحنا يا بن المتناكه اكبر مشكلتنا إن مفيش جواسيس عندنا جوي الإمبراطورية أصلا فممكن تقفل كسم بوقك فاهم
هريدي: تمام سموك
فوزي: إيه يا وزير مفيش أي أفكار
عثمان: اه عندي
فوزي: ايه هي قول بسرعه
عثمان: أنا خليت واحد من المهندس يقيس المسافة من هنا ل القصر بتعهم عشان نحفر نفق تحت الأرض
وبعده نخلي شويه جنود يطلع يقتلو الامبراطور بتعهم فنشتتهم ونستغل الحاله دي نهجم بأكبر عدد ممكن من الجنود
وحتى لو معرفناش نكسب نخد كم رهينه يا اما يستسلمو يا إما نقتل الرهائن
فوزي (بداء يصقف): شفتو يا كسمك أنت وهو وهي هي دي الدماغ الصح الفكره تتنفذ في أسرع وقت مفهوم الاجتماع خلص
#(نرجع عندي)#
أنا قاعد اتمرن عشان لو طلب الأمر إني احارب أبقي جاهز سعتها المهم خلصت التدريب دخلت استحي لقيت أمي ومريم دخلو عليا ملط
أمي: يا حرام شيفا يا بت الواد تعبان ازي تتفتكري إيه الحلاج
مريم: أنا من رأي العلاج نيك مرتين في اليوم
المهم أمي جت تمص زبري ومريم بدأت ابوس فيها وابعبصها في طيزها وكسها شوي كده
وقمت شيلهم ل السرير وخليت أمي تقعد بكسه علي بقي ومريم تنطط على زبي و هي بصالي وأمي تلعب في كسها وتمص بزازها
وفضلت انيكهم لحد مقربت اجيب فقومتهم عشان أجيب وفعلاً جبت على بزازهم ودخلت استحميت وهما عملين يلحسو لبني من على اجسمهم
وبعدها دخلت أنام وصحيه أكلت الفطار ونزلت اتمشى في حديقة القصر لقيت فاطمه قعده بتقطف الورد وعملت باقي جميله جدا من الورود
فقربه منها وقعدت اكلم معها شوي لحد ما دخل علينا مصطفى ولقنا بنضحك وبنهزر
مصطفى: ايه يابا هو معدش غير فاطمه آلي على الحجر ولا إيه
أنا: وأنت مالك ياض هو أنت بتغير من اختك ولا إيه
مصطفى: أنا أغير من القمر دي دي حبيبت قلبي
أنا:طيب في ايه متعدش تصيح كتير
مصطفى: ماشي يابا
وقعدنا نكلم شويه ونلعب ونهزر ونضحك لحد الغداء وبعدين دخلنا القصر عشان نتغدى لقيت مصطفى بيقول
مصطفى: معلش يا جماعه خشو كولو انتو شويه كده وجي
أنا: ماشي بس في السريع عشان مش هقدر امنعهم من منابك
المهم دخلت أكل ومصطفى شويه وجه كلنا وحلينا وقعدنا نكلم شويه
لحد ما جه وقت الجوله ال بطمن في على المملكة و خرجت اطمنة على الناس وشفت الحاجات المحتجينه
ورجعت القصر على بليل ورحت أنام عشان هسافر مملكه الجنوب بكره
يتبع.....
أنا آسف إذا كانت الأجزاء صغيره بس أنا بحاول على قد مقدر أطول الأجزاء ويلا اشفكو الجزء الجي وإلي لقاء 👋👋
الجزء الخامس
أهلا بيكم
وقفنا المره الفاتت لما دخلت أنام عشان رايح مملكه الجنوب المهم صحية كلت الفطار ولبست ونزلت اشوف على جاهز بالبعثة ولا لسه
وقبلت على وكانت البعثة لسه بتجهز فضلنا نتكلم لحد ما مصطفى دخل علينا و بداء يكلم
مصطفى: أنت رايح فين يا بابا
أنا: رايح مملكه الجنوب
مصطفى: طب أنا عايز اجي معاك
أنا: ومين هيتوله أمور العاصمة وأمك وأخواتك
مصطفى: معلش ب****عليك اجي معاك وخلي عم على يدير الأمور
أنا: وأنت عايز تجيي معايا ليه اصلا
مصطفى: أهو اتعلم منك
أنا: ماشي خليني وري الكداب
مصطفى: ماشي بس أنا مش كداب
أنا: مش قلت بلاش صياح كتير يلا ومعلش يا على أنت هدير كل حاجه على ما ارجع أنا والفلحوس ده
على: تحت أمر مولاي
المهم البعثة بقت جاهزة وتحركنا على المنطقة الاوله الجنوبية أصل بعد اكتشاف المناطق جديدة بقي لكل مملكه مناطق مختلفة
المهم وصلنا المنطقة الاوله و بدأت اشوف الناس عوزين ايه واطمأن عليهم وقعدت هناك يوم اريح
وبعدين اتحركنا على المنطقة التانيه وبعدين التالته والرابعة لحد ما وصلنا الخمسه
لقيت مصطفى متحمس أوي على المنطقة بس محطتش في دماغي وبدأت اطمن علي الناس وأشوف عوزين ايه لقيت مصطفى بيقول
مصطفى: بقولك ايه يا بابا أنا هتفسح شويه لحد ما تخلص البتعملو
أنا: ماشي إحنا كده كده هنعد هنا يومين
مصطفى: ماشي يا بابا
المهم مصطفى مشي وأنا بكمل البعمله
#(عند مصطفى)#
أتحرك مصطفى لحد ما وصل لبيت وخبط عليه وفتحت له بنت
البنت (بستغراب وفرحه): مصطفى أنت جت أمتي
مصطفى: حالا وحشتني اوي يا حبيبتي
#فلاش باك#
لما كنت أنا ومصطفى وفاطمة دخلين نأكل مصطفى شاف البنت بتشور لي فاستأذن وراح ليها البنت إسمه (بطه)
مصطفى: ايه يا حبيبتي عايزه ايه
بطه: مصطفى أنا هرجع بلدي بكره
مصطفى: ليه
بطه: جتلي رساله إن اخويا تعبان وتنقل على المستشفى وإنت عارف إن الطريق من العصمة لبلدي بتاخد خمس أيام
مصطفى (بحزن): ماشي يا حبيبتي**** يشفي ورجعهولك احسن من الاول تروحي بسلمه
بطه (حضنتو): هحشتني أوي يا مصطفى كانت أحسن ايام في حياتي الكانو معاك
#نرجع من الفلاش باك#
مصطفى: آمال فين اخوكي
بطه: م أنا كنت بجيب له أكل وريحاله
مصطفى: طب يلا نروح سوي
#(نرجع عندي)#
أنا كان جه وقت إن أروح ب للمستشفى عشان اطمن علي الرعيه الصحية
المهم أنا متعود إن المستشفيات غلبا بتبقى فيها مرضى مش كتير الآن الشعب أغلبه صحتو كويسه
المهم دخلت المستشفى ملقتش غير واحد بس ودي مكنتش مفاجاه بنسبة لي الآن المنطقة الخمسه الجنوبية هي أقل معدل أصابه بأمراض في الإمبراطورية
المهم رحت ل الواد لقيتو مكشر فبدات أكلم
أنا: إيه يا حبيبي مالك مكشر كده ليه
الواد: اصل اختي لسه مجتش وأنا جعان وخيف لتكون سبتني وسفرت تاني
أنا: معلش يا حبيبي هتلاقيه في الطريق هو أنت أسمك إيه
الواد: خالد
المهم أنا ارتحت ل الواد وقعدت ألعب مع الواد شوي لحد مجت اختو وكانت بطه
كانت دخله هي ومصطفى أول ما شفني اتسمر وكان لسه هيخرج تاني ندهتلو وقالتلو أقعد
بطه: أتاخرت يا حبيبي
خالد: اه بس عمو احمد فضل يلعب معايا
بطه: اتادب يا خالد ده الامبراطور
خالد: بجد ميبنش عليه
أنا دحكت وقلت له ولا يهمك يا حبيبتي وقعدنا نكلم شويه
ومصطفى كل ده قعد مرعوب من رد فعلي الان هو معود إني مابحبش حد يكدب عليا
خالد: ومين الواد ده (وشاور على مصطفى)
أنا: ده يبقى إبني الكبير مصطفى
خالد: اه تصدق فيه شبه منك
أنا: ماشي يا لمض
خلصت وخدت مصطفى معايا وخلاص خلصت كل حاجه ورحت المكان ال هنرتاح فيه أول ما دخلنا ندهة لمصطفى عشان نتكلم
أنا: في البداية كده كدبة عليا ليه
مصطفى: أنا آسف يا بابا بس اكيد ماكنتش هقول لحضرتك إني كنت جي معاك عشان أقبل البت البحبه
أنا: تمام بس متكررش العمله دي تاني ماشي
مصطفى: ماشي يابا
أنا: تمام احكلي بقي على كل التعرفة عن بطه
مصطفى: بطه ابوها وامها ماتو وهي البتربي اخوها الصغير وهي من المنطقة الخمسه الجنوبية
أنا: تمام عندها كم سنه واتعرفت عليها إزاي وهل نمت معها
مصطفى: لا منمتش معاها قبل كده الانها رفضت كزي مره وعندها ٢٣ سنه واتعرفت عليها من سنة في السوق كنت بشتري حاجه وشفتها فعجبتني
أنا: تمام وناوي تتجوزها ولا بتلعب
مصطفى: لا طبعا ناوي اتجوزها
أنا: طب ومستني كل ده ليه مستني سنه بحله ليه
مصطفى: اصل كنت خايف أقولك فترفض
أنا: طب أنا موافق يا مصطفى و الصبح تجبها عشان اخد رأيها إذا كانت موافق ولا لأ
مصطفى(بفرحه شديدة): بجد يابا
أنا: اه بجد
مصطفى: من عيوني يابا
أنا: يلا اتخمد دلوقتي لحد ما الصبح يجب فاهم
مصطفى: فاهم
المهم نمت وهو معرفش ينام من الفرحة وصحيه الصبح ودخلت اصحي لقيتو صاحي
أنا: صاحي بادري يعني مش من عويدك
مصطفى: أنا منمتش أصلا
أنا: لدرجدي طب يلا يخويا نفطار عشان نروح نشوف موضوعك
قومنا فطرنا ورحنا لبيت بطه ومصطفى قلبو هيقف من الفرحة المهم وصلنا وخبط على الباب
فتحت وتفجات
أنا: إيه هنفضل على الباب ولا إيه
بطه: لا طبعا اتفضلو
أنا: استني اخوكي هنا
بطه: اه
أنا: طب تمام
جينا نخش لسه مصطفى هيدخل
أنا: أنت رايح فين يا باشا
مصطفى: هدخل
أنا: لا أنت هتفسح خالد لحد مخلص الكلام معها
مصطفى: ليه أنا عايز أقعد
أنا: مش قلتلك قبل كده بطل صياح ( بكلم بطه) يلا اندهي اخوكي
بطه: حاضر. وندهتلو
خالد جه أول ماشفي رح هجم عليا وحضني
أنا: عمل ايه يا خالودي صحتك حلوه ولا ايه
خالد: أنا صحتي حديد
أنا: ماشي يا عم هتروح مع مصطفى لحد ما أكلم مع بطه شويه
خالد: لا أنا عايز ألعب معاك شويه
أنا: متخفش لما تيجي ههريك لعب (قربت من ودانو ) وهديك هديا لما تيجي
خالد (بفرحه): بجد طب يلا يا مصطفى بسرعه
بطه: ولا احترم نفسك شويه
مصطفى: يلا يا طويل اللسان
خالد: يلا
المهم مصطفى خد خالد وراح يفسحو وأنا وبطه دخلنا نتكلم
أنا: عملا أي يا بطه
بطه: كويسه وزي الفل الحمد***
أنا: أنا هخوش في الموضوع على طول انا طالب ايدك لمصطفى إبني
بطه (وقلبها هيقف من الفرحة): بجد وأنا موافقه جدا اخيرا
أنا: بس أنا عندي شرط
يا تري اه هو شرط احمد عشان يوافق على الجواز هنعرف الجزء الجاي
يتبع......
انت هول
ردحذف